La lectura obre els infants a una etapa de descobriments, que fins a aquest moment estaven amagats i fora del seu abast. A poc a poc quan la lectura ja està totalment integrada i ha una bona comprensió del que l’ infant llegeix, el conte, el llibre, el còmic… esdevé un element d’evasió que ens permet remuntar-nos cap a mons de somni i fantasia, ens obre les portes del coneixement, ens fa entendre el món que ens envolta…
Si els nostres infants i adolescents tenen accés a un ventall de possibilitats de contes, novel·les, obres teatrals, còmics, totes adaptades a les seves edats i als seus interessos reals, serà molt més fàcil i agradable, fomentar hàbits de lectura, sempre des del plaer. Aquesta actitud oberta, permetrà començar a desenvolupar-hi capacitats crítiques i analítiques, des d’edats primerenques.
Fomentar i potenciar l’hàbit de la lectura, és una responsabilitat que hem de compartir entre la família i l’escola, exercint tots dos un paper decisiu en com s’acostarà l’infant a aquest meravellós procés de poder desxifrar i llegir uns dibuixos (lletres), saber com sonen, ajuntar sons, crear síl·labes, paraules, frases i així arribar a tot un ventall d’estupendes experiències.
Podem motivar i cridar l’atenció dels nostres infants i adolescents, des d’alguna cosa anomenada lectures obligatòries? Som conscients que cada nen o nena és diferent i que no tots els mètodes de lectura poden ser beneficiosos per a tots i totes? Com pot un infant en plena fase de desenvolupament i amb curiositat odiar la lectura?, N’hi ha prou amb que un infant vegi els seus pares llegir? Serà menys intel·ligent un infant o un adolescent que presenti dificultats en la lectura?
És realment necessari poder reflexionar i buscar respostes si volem que els nostres fills i alumnes, tinguin un clima facilitador, se sentin acompanyats durant aquest procés, compresos en els seus gustos i accedeixin a través del plaer, a la lectura.
Una de les funcions principals i perquè no dir-ho, un dels reptes dels centres educatius, és promoure la lectura en els alumnes com a part de les eines necessàries per al seu ple desenvolupament.
Per això és summament important i vital la forma en què un infant accedeix a aquest moment. Les sensacions, emocions i records que puguem generar i activar, durant aquest procés, l’acompanyaran per sempre, ja sigui en la seva adolescència o en la seva vida adulta.
Algunes recomanacions per motivar i facilitar aquest procés a casa:
- Mai obligar a un infant a llegir
- Oferir a l’infant o adolescent una lectura que estigui adaptada al seu nivell lector, mai per sobre, ja que podem generar frustració.
- Siguem nosaltres els adults, els lectors diaris, abans de dormir, ara en vacances buscant moments de relax, a la platja, etc, els hem de apropar a mons plens de fantasia i màgia. Si al nostre fill, no li ve de gust llegir, respectem la seva voluntat. Si vol participar, fem que el nin/a llegeixi les primeres línies, ja que, d’aquesta manera, ell podrà després relaxar-se i gaudir de la lectura que fem. Si per contra vam començar nosaltres la lectura, ell estarà més pendent de quan li toca llegir, que de gaudir de la mateixa.
- Cercar fórmules diferents, tenint en compte accions diàries, que puguem convertir-les en moments especials i de joc. Per exemple, una estupenda eina al nostre abast. és el creatiu món de la cuina, on ells poren crear una recepta, escriure-la, cuinar-la, compartir-la, crear un receptari o un àlbum de fotos.
- Imaginar un conte, crear personatges i després donar-li forma, oral, escrita, teatralitzant, etc.
- Acompanyar el moment de la lectura d’algun element, perquè la lectura sigui més emocionant (lectura multisensorial),si el nin/a va a llegir un conte sobre pirates, buscar elements com una espasa, un pegat, un mocador etc, i que ell pugui disfressar segons els personatges.
- Permetre que els infants puguin dibuixar, escriure o subratllar mentre llegeixen, que el conte o llibre prengui vida.
- Poder dur a terme una lectura d’una frase, un acudit i després escenificar-la.
- Tenir en compte els drets del lector, elaborats per Daniel Pennac (escriptor francès)
- Dret a no llegir
- Dret a botar pàgines
- Dret a no acabar un llibre
- Dret a rellegir
- Dret a llegir qualsevol cosa
- Dret a llegir el que m’agrada
- Dret a llegir en qualsevol part
- Dret a picotejar
- Dret a llegir en veu alta
- Dret a llegir en silenci
En definitiva, convertir el repte de l’amor per la lectura en una història plena de moments especials i placenters.